آمار اخبار دینی در رسانههای ایران نسبت به ترکیه کمتر است / واقعنمایی در کنار بازدارندگی دو رویکرد جشنواره رسانهای امام رضا(ع)
به گزارش خبرنگار حوزه دین و آیین گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، دبیر علمی دومین جشنواره بینالمللی رسانهای امام رضا (ع) در نشست خبری این رویداد فرهنگی گفت: نوع رقابت در این جشنواره با جشنوارههای دیگر متفاوت است. در سایر جشنوارههای فرهنگی و هنری، شرکتکنندگان غالباً انگیزه مادی دارند اما در اینجا خالقان آثر تلاش میکنند صادقانه، صریح و جامع پیام های ناب اسلامی و اخلاقی و اسلامی را تولید و نشر کنند.
خادمان گمنام رسانهای؛مدافعان حرم امام رضا(ع)
اکبر نصراللهی اظهار کرد: در حقیقت شرکتکنندگان در جشنواره رسانهای امام رضا(ع) بر پایه آموزههای قرآنی در کار خیر با هم رقابت دارند و از هم سبقت میگیرند. پیامهایی که تولید، عرضه و در نهایت داوری میشوند خاص و منبعث از فرهنگ ناب رضوی است. ما در این جشنواره راه را برای مشارکت افراد عادی و کاربران و مخاطبان باز گذاشتهایم تا در کنار اهالی رسانه که به صورت حرفهای به این فعالیتها اشتغال دارند، آنها هم در این رویداد شرکت کنند. اینها خادمان گمنام رسانهای و حافظان و عاشقان و مدافعان حرم امام رضا(ع) هستند. میتوان این فعالان رسانهای را سفیران مردم ایران و همه آزدیخواهان و جستجوگران معنویت در جهان دانست.
وی گفت: این رویداد فرهنگی از ابعاد علمی، فرهنگی و ارزشی برخوردار بوده و لازم است که از ظرفیتهای مراکز پژوهشی و دانشگاهی استفاده شود. به همین دلیل بخش رسالهها و پایان نامهها به قالبهای جشنواره اضافه شد تا ضمن استفاده از ظرفیتهای علمی دانشگاهها، مشتاقان فعال در مراکز علمی و دانشگاهی کشور در تدوین الگوهای بهروز ترویج سیره رضوی سهمی در این روند داشته باشند.
دلیل ضعف کیفی اخبار دینی در رسانهها
دبیر علمی دومین جشنواره بینالمللی رسانهای امام رضا (ع) عنوان کرد: بر پایه پژوهشهایی که چند سال پیش انجام دادیم، آمار تولید اخبار دینی در رسانههای کشور ما نسبت به کشوری با حکومت لائیک همچون ترکیه کمتر است که این جای تأمل دارد. بخشی از این موضوع به رویکرد رسانههای ما باز میگردد که اخبار دینی را به یکسری مناسبتهای خاص و یا خبرهایی که صرفاً از منابع رسمی مثل نماز جمعه یا اماکن متبرکه ارسال میشود خلاصه کردهاند. ضمن این که این اخبار وجه جامعنگری نداشته و در مقابل اخبار رسانههای معاند بازدارندگی ندارند.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی افزود: راهبرد ما در جشنواره رسانهای امام رضا(ع) بر پایه فعالیت رسانههای غربی نیست بلکه واقع نمایی در کنار بازدارندگی (تولید و انتشار به موقع اخبار و خنثیسازی تعارضهای رسانههای معاند) را مورد توجه قرار دادهایم. بازدارندگی در قبال رسانههای ضد دین، واقعنمایی، عمقبخشی، توجه به منطق و عقلانیت، تدبیر و تدبر در کنار توجه به احساسات پاکدینی مهمترین راهبردهای این جشنواره است؛ در کنار این راهبردها، توجه به جامعیت، ساختار و تنظیم محتوا متناسب با مخاطبان و نوع رسانه نیز حائز اهمیت است.
نصراللهی گفت: اعضای هیئت داوران این جشتواره هم دارای ظرفیتهای تئوری و علمی هستند و هم از سابقه فعالیت حرفه ای و مدیریت در رسانهها برخوردارند که این ویژگی میتواند در کیفیت ارزیابی آثار تأثیرگذار باشد.
تصمیم شورای سیاستگذاری برای حضور پایاننامهها در جشنواره
وی با اشاره به اینکه رسالهها و پایاننامههای علمی از مهمترین بخشهای جشنواره رسانهای امام رضا (ع) است افزود:با توجه به اینکه آمادهسازی رسالههای دانشگاهی معمولاً به زمانی بیش از یک سال نیاز دارد، در شورای سیاستگذاری تصمیم بر این شد که بازه زمانی آثار تولیدشده در این قالب را به سال ۱۴۰۰ محدود نکنیم. به این ترتیب رسالههایی که در پنج سال اخیر با موضوع فرهنگ و سیره رضوی تولید شدهاند را بررسی خواهیم کرد.
دبیر علمی دومین جشنواره بینالمللی رسانهای امام رضا (ع) افزود: همچنین شورای سیاستگذاری جشنواره تصمیم گرفت که بخش ویژهای را به خالقان آثار تولیدی مرتبط به مکتب حاج قاسم اختصاص دهد زیرا که یکی از ویژگیهای این شهید بزرگوار ارادت به ائمه اطهار و حضرت ثامنالحجج علی بن موسیالرضا (ع) بوده است.
لازم به یادآوری است، دومین جشنواره بینالمللی رسانهای امام رضا (ع) در چهار سرفصل کلی «سیره رضوی»، «زائر و زیارت رضوی»، «وقف و نذر رضوی» و «خدمت رضوی» برگزار خواهد شد. قالب های رسانهای مدنظر این جشنواره نیز به شرح زیر است:
۱. مطبوعات و خبرگزاریها: شامل محورهای خبر، گزارش، مصاحبه، سرمقاله و یادداشت و همچنین بخش ویژه «تیتر».
۲. رسانههای صوتی و تصویری: این بخش با تمرکز بر تولیدات رسانههای صوتی و تصویری با تأکید بر محتواهای تولید و پخش شده در رسانه ملی و شبکههای تلویزیونی برون مرزی و بینالمللی برگزار میشود و شامل بخشهای زیر خواهد بود: آثار نمایشی رادیویی و تلویزیونی (نمایش رادیویی، فیلم کوتاه، مجموعه تلویزیونی، فیلم تلویزیونی)، برنامههای رادیویی و تلویزیونی (ترکیبی- مسابقه-گفتوگو محور)، پویانمایی و موشن گرافی، مستند، انواع نماهنگ و موسیقی تصویر، گزارش خبری رادیویی، گزارش خبری تلویزیونی و همچنین بخش ویژه «طرح برنامه رادیویی و تلویزیونی».
۳. رسانههای مجازی: در این حوزه، توجه اصلی بر تولیدات کاربران در بستر فضای مجازی میباشد و محصولات تولید شده در قالببندی متناسب با فضای مجازی مورد توجه خواهد بود. بر این اساس این حوزه شامل این بخشها است: پُستهای منتشر شده در شبکههای اجتماعی ( اینستاگرام ،توییتر ،....)، حساب کاربری در شبکههای اجتماعی (اینستاگرام ،توییتر ،....) و همچنین بخش ویژه «طرح بازی و نرم افزار(رایانه و تلفن همراه)».
۴. عکس و گرافیگ: عکس خبری(تک عکس و گزارش تصویری)، گرافیک (پوستر، طرح جلد) و بخش ویژه «اینفوگرافی».
اختتامیه دومین جشنواره رسانهای امام رضا(ع) در خرداد ماه سال آینده برگزار خواهد شد و بر این اساس، اصحاب رسانه و عموم کاربران فضای مجازی تا ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱ برای ارسال آثار فرصت خواهند داشت. ثبتنام در سایت mediafest.razavi.ir، گام اول برای شرکت در جشنواره است و پس از آن، شرکت کنندگان میتوانند آثار بخش رسانههای خبری و تحلیلی و فضای مجازی را از طریق ارائه فایل و لینک، در سایت جشنواره ثبت کنند.
اطلاعات تکمیلی شامل شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در جشنواره، در پایگاه اطلاعرسانی mediafest.razavi.ir قابل مطالعه است و لازم است شرکتکنندگان با مطالعه آن، نسبت به این شرایط مطلع شوند.
انتهای پیام/۴۱۰۴/
انتهای پیام/